Krispig jordgubb & blåbärspaj

ja det var faktiskt första gången jag bakade min egen bärpaj! för er som hänger med här på bloggen så har jag sagt tidigare att pajer i alla smaker och former har inte varit någon favorit hos mig. men när det är min egen så kan man ju inte annat än å gilla den=)

så här såg mitt paj bakande ut igår!






detta behövs: till ca 6-8 portioner (jag gick inte efter mått utan på magkänsla)

  • bak margarin (mjukt)
  • mjöl
  • stora havregryn
  • socker
  • massvis med bär, jordgybbar & blåbär
  • potatismjöl
  • ljus sirap
  • florsocker till garnering

gör så här:

börja med att värma upp ungnen på 200 grader. ta fram en paj form (gärna teflon) och täck den med bär massor av bär. pudra lite potatismjöl över så att pajen inte blir för rinnande. om du gör en paj med färska bär behövs inget potatismjöl. strö över socker så mycket du önskar. blanda ihop mjukt rumstempererat margarin med mjöl, havregryn och socker. ta lite i taget och häll på om det behövs mer. godast blir smuldegen när den är halv kladdig. smaka av den tills du är nöjd. smula degen över bären och avsluta med att ringla ljus sirap över mästerverket. det blir krispigare och godare!

servera med vaniljsås muuuuuummms...



jag lyckades med min första paj=) fick topp betyg från arbetarna jippi!!!

vilken är er favvo paj då?

//TopChef


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0