Köttfärssoppa med vitlöksbröd

hej hej!

soppan igår blev riktigt god, lite het och väldigt mustig. jag utgick från receptet nedan som redan finns här på bloggen under soppor. men vi ändrade och la till lite självklart=) går inte utan att trixa lite själv hihi.







Grundreceptet:
200 g köttfärs (nöt eller lamm)
1 l vatten
0.5 tärning köttbuljong
1 st gul lök
1 st vitlöksklyfta
4 st potatisar
1 st gul paprika
2 msk tomatpuré
oregano
curry
salt
peppar

min mix version: till ca 6 portioner 400 g nötfärs, 2 klyftor vitlök, 2 kött buljongtärning, 8 potatisar. sen la vi även till ett halvt paket passerade tomater.

om man vill göra egna vitlöksbröd:
Vitlökssmör:
50 g smör
1 st vitlöksklyfta
grovsalt
bröd, t ex baguette

tillagning:

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Skär lök, vitlök och potatis och riv paprikan.

3. Bryn färsen i en stekpanna och tillsätt de skurna grönsakerna och rotfrukten. Häll i vatten och buljongtärning.

4. Tillsätt tomatpuré och krydda och låt koka i cirka 20 minuter.

5. Vitlöksbröd: Blanda smör, vitlök och salt väl.

6. Dela brödet diagonalt och klicka i smöret. Linda in brödet i folie och ställ in i ugn några minuter på 200 grader.






vi fuskade och köpte färdiga baguetter=) ett bra tips är att smaka av soppan hela tiden och i med mera kryddor tills du är nöjd med smaken. jag kan ju säga att jag stod i princip hälften av tiden med kryddburkarna i handen redo hehe men jag älskar väl kryddat!

nu är det hög tid för kvällens matlagning spännande...det blir något nytt som jag har höga förväntningar om!

//TopChef


Kommentarer
Postat av: Marita

DET SER JÄTTE GOTT UT. DET PASSAR JU UTMÄRKT MED EN VARM SOPPA I DET RUGGIGA VINTERVÄDERET. KRAMAR TILL DEN DUKTIGA KOCKEN.

2010-03-18 @ 10:22:33
Postat av: Kryddburken

Hej Cathrine!!

Vilken fin blogg, den är nu sparad! :)

2010-03-18 @ 21:58:54
URL: http://kryddburken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0