Strimlad lövbiff med potatisgratäng, rödvinsås och brysselkål!

ja igår lagade jag till lite gott till lördags middag!


jag köpte en nät brysselkål för nån vecka sen men har inte hunnit använda den än. brysselkål är en grönsak som jag förknippar helt med söndags-middagar hos farmor och farfar. det GILLADE jag inte när jag var yngre ussh vad äckligt sa jag då=) men nu tycker jag det smakar riktigt bra! och det passar super till det jag gjorde igår såklart!

detta har jag i min potatisgratäng: för 4-6 personer

  • 8-10 potatisar
  • 1 gul lök
  • 3-4 klyftor vitlök
  • 3-6 dl grädde(vispgrädde) för extra krämig ha i 6 dl
  • salt och svartpeppar

jag har ingen riven ost över min potatisgratäng, tycker inte riktigt att det passar faktiskt. en grej som jag inte gillar är när den pressade vitlöken blir torr och bränd, då ger den ifrån sig en inte så god smak. så ett litet tips är att hälla all grädde i en skål/kanna, i med vitlöken och salt och peppar, blanda om och häll sedan över därifrån genom alla lager. lättare och vitlöken blandas mer. så gör jag i alla fall=)



å tallriken!



med pepprig stekt lövbiff och kokt brysselkål som jag bara saltar och tillsätter en klick smör. muuums!


detta är mat i min smak hehe massvis med kött och krämiga grejer=)

ha det bra!

//TopChef


 


Kommentarer
Postat av: Carro

Det där såg riktigt gott ut!!! Får se hur min potatisgratäng smakar som jag ska äta nu, har lagt ost i den :)

2010-01-03 @ 22:08:51
Postat av: cathi

hahha la du=) a lite e ganska gott men inte för mycket!

2010-01-03 @ 22:52:36
Postat av: Ena

Vill du flytta in till oss ???

2010-01-04 @ 10:05:00
URL: http://girlywe.blogg.se/
Postat av: cathi

hahah a visst=) ja kan assistera som kock en gång i veckan, bjuder du på flygbiljett då:P



va lagar ni i oslo? får ni mat på jobbet

2010-01-04 @ 11:30:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0