Tacopaj

hej hej alla!

ush vad dålig jag har varit med uppdate då=) tog en lång helg hehe.

här kommer lite god maaat som plåster på såren!

jag har aldrig riktigt tyckt om paj, tycker det ofta blir för torrt och tråkigt. men när vi firade min systers sons 1 års dag serverades en för god tacopaj!!! sen dess är jag helt såld hehe på den pajen i vilket fall=) receptet kommer från en kär familjemedlem mamma cece! nu är det din tur att glänsa här på min blogg=)













detta behövs: till ca 4-6 portioner

degen:

  • 4 dl mjöl
  • 1/2 tsk salt
  • 2 tsk bakpulver
  • 50 g mjukt margarin
  • 1 1/2 dl mjölk

fyllningen:

  • 500 g nötfärs
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 påse taco kryddmix + vatten
  • 1 burk lätt creme fraische
  • 2 msk majonäs
  • 2-3 tomater
  • fefferoni efter smak
  • 3 dl riven ost (arla texmex)
  • salt och svartpeppar

gör så här:

börja med att blanda alla ingredienser till degen, arbeta tills den är fast. kavla ut den lagom tjock så att den täcker pajformen. förgrädda den i ungnen ca 5-10 min i 250g tills den precis fått lite färg. fräs löken och vitlöken, i med köttfärsen. bryn tills köttet är klart, häll i taco kryddmix + vatten enligt anvisning, låt puttra tills all vätska sugs upp. fortsätt med att blanda creme fraische, majonäs och ost till en slät smet. hacka tomaterna, rensa bort kärnor och vätskan. finhacka hur många fefferoni du önskar, det är gott med lite sting. blanda i det och krydda med salt och peppar, rikligt. lägg först köttfärsen över pajskalet och sen på med smeten. grädda i ungnen ca 10-15 min sen är den klar.

servera med en matig god sallad!




det var såååå gott=) paj kommer bli en ny favorit definitivt!

//TopChef


Kommentarer
Postat av: Carro

Såå god, måste oxå laga den nån dag!!

2010-02-16 @ 23:26:33
URL: http://christelcaroline.blogg.se/
Postat av: cathi

aaa den var riktigt braaa!!! =)

2010-02-17 @ 13:56:03
Postat av: Angie

Looks delicious, yumiiiiii :)

2011-03-17 @ 09:26:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0