Italiensk bolognese

hej på er :D

vilken avkopplande helg det har varit, i alla fall för mig! i fredags vart jag  ju så sugen på alltid lika god köttfärssås och spagetti. så här kommer min version :-)




jag känner alltid för att varriera mig när det gäller liknande rätter, t.ex. köttfärssås. jag gör en version till lasagne, en till mousaka och en till bolognese.

för många år sen hittade jag denna i hyllan!

och sedan dess är jag fast :D är egentligen inget speciellt i lite kryddor och lite tomat men resultatet blir bara för bra! ett tips på en lätttillagad bolognese. men självklart så måste jag tillsätta färskt till detta så smaken når extra häga höjder.

detta behövs: till ca 5 portioner

  • en påse italiensk bolognese
  • 400-500g nöttfärs
  • 1 stor gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 5 dl vatten
  • salt, svartpeppar, paprikapulver och timjan
  • 1-1/2 dl lätt creme fraische
  • ev. en burk majs

gör så här:

koka upp spagettin. skär lök och vitlök och hacka den bryn lätt i stekpanna. lägg i färsen och stek tills den är klar. krydda efter smak. tillsätt bolognese-mixen och häll på vattnet och låt koka upp under svag värme. låt puttra ca 10 min, därefter tillsätt creme fraischen. servera med spagettin och en grekisk sallad.

gott!

smaklig måltid!

//TopChef


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0