Heta köttbiffar i kryddig gräddsås

hej hej!

för några dagar sen testade jag detta :-)






ett recpet som jag hittade i en kokbok, sen sökte jag på samma typ av recpet på internet för å se om jag kunde mixa dom lite! å visst gjorde jag det :D är väldigt bra på det, tycker det blir bättre då.

detta behövs: till ca 4 portioner

  • 500 g nötfärs
  • 2 vitlöksklyftor
  • 3 msk chilisås
  • salt, peppar & lite paprikapulver
  • en halv burk lätt creme fraische
  • 2-3 dl matlagningsgrädde
  • 1 dl vatten
  • 1 eller 1/2 köttbuljong tärning efter smak
  • 2 msk chilisås
  • santa maria five peppers, salt, svartpeppar, lite timjan
  • lite maizena 

gör så här:

skala och skär potatisen i halva lite tjockare klyftor, på med olja, svartpeppar och flingsalt och in i ungn.

blanda noga ihop färsen med vitlök, chilisås och kryddorna. forma till stora köttbullar lite slarvigt och stek i smör på medelvärme tills de är klara.

ta upp biffarna och lägg åt sidan, skölj av pannan lite så att överflödigt fett försvinner. vispa ur det som finns kvar med vattnet och häll på grädde och creme fraische rör om. i med chilisåsen, buljongen och kryddorna, smaka av tills du är nöjd. 

lägg i biffarna igen med spadet och låt allt små puttra i några min. red med maizena om så behövs. servera med potatisen och en god sallad.

smaklig måltid!

p.s så här kommer mina inlägg se ut nu me bilderna ihop så :-) vad tycker ni, är det snyggare?

//TopChef


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0