Het paprika och potatis soppa

go kväll!

den tidiga kvällen har jag spenderat i mataffären. så det fick bli en liten soppa till middag! jag har något syndrom som gör att jag bara måste gå och titta i ALLA affärer när jag ska handla mat haha=) tycker det är riktigt roligt att vandra omkring bland hyllorna, så jag kan utan problem fördriva för lång tid där. idag drog jag med mig min vän belle som egentligen inte behövde handla något speciellt. men självklart kommer även hon ut med en påse=) det finns bara 2 av oss, eller nä 3 glömde min lika jobbiga syter! på tal om belle så har även hon nu en helt egen snygg matblogg! så besök den direkt, klicka er vidare via min länk.

soppan som lagades ikväll är eget påhitt, den är väldigt enkel och går snabbt att göra. super smarrig också=)







detta behövs: till ca 4 portioner

  • 4-5 potatisar
  • 1 stor röd paprika
  • 1 stor gul lök
  • 1 paket passerade tomater ca 500 g
  • 6-7 dl vatten
  • 2-2 1/2 dl milda mat
  • olivolja
  • 1 grönsaksbuljong
  • salt, svartpeppar, vegeta, paprikapulver och cayennepeppar

gör så här:

börja med att skala potatisen och skär i mindre bitar. koka den nästan klar. medans potatisen kokar rensa lök och paprika. finhacka löken och skiva paprikan i bitar. fräs det i olivolja tills det tar lite färg. krydda med alla kryddor. tillsätt de passerade tomaterna och vattnet. detta får du ta lite som du själv önskar. tillsätt lite vatten i taget och smaka av. i med buljongtärningen och lite mer kryddor koka upp. tillsätt grädden och smaka av till du är nöjd med smaken. den ska ha lite sting i sig. till sist i med potatisen som får puttra med i 5-10 min.

servera med din favorit smörgås eller vitlöksbröd!





//TopChef


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0