Chicken Thai Wok

hej hej!

igår så lagade jag till fisk med potatis och min riktigt goda kallsås! muuums precis som det smakade i skolan fast godare=) blev tyvärr inga bilder hade slut på batterier hihih...jag får laga det igen nästa vecka helt enkelt!

men detta är också gott, WOK i alla dess former och färger. jag gillar det mest med kyckling, men även biff är ju smaskigt. jag använder mig oftast av en god kryddmix + att jag lägger till sojor och lite andra ingredienser för att piffa till smaken.

denna mix är en klassiker hos mig, när jag först flyttade hemifrån åt jag detta nästan 2 gånger i veckan=) hade en riktig chicken thai wok period.



den går att hitta i de flesta mataffärer!










detta behövs: till ca 4 portioner

  • 2 stora kycklingfiléer (alltid kronfågeln)
  • 1 påse santa maria chicken thai wok mix + lite vatten
  • jasmin ris
  • 1 halv påse wok grönsaker
  • kinesisk soja
  • sweet chili sås
  • wok sås (valfri)
  • salt, peppar, chili pulver, cayennepeppar ev. andra kryddor som du gillar

gör så här:

koka riset enligt anvisning. rensa och skär kycklingen i lite mindre bitar, stek i smör och olivolja tills den får fin färg, krydda med salt & peppar. i med wok grönsakerna och fräs på hög värme. i med thai wok kryddmixen + lite vatten. krydda valfritt med övriga kryddor för mer smak. tillsätt soja och lite wok och sweet chilisås. stek tills grönsakerna är mjuka och fått färg och kycklingen är klar.

servera med jasmin ris och tzatziki (recept finns i arkiv), självklart en god sallad me!





smaskens eller vad säger ni, wok hiss eller diss hehe=)?


//TopChef


Kommentarer
Postat av: johanna

Chatrin varje gång jag läser din blogg blir jag så j**la hungrig hahah...



Så goda recept ;)



Ha en bra helg!

Kom gärna til mig ikväll om du vill...

kram!

2010-02-19 @ 10:41:47
URL: http://jojeslife.blogg.se/
Postat av: Marita oldermor

HEJ CHATTIS!

KÄNNER PÅ MEJ ATT DU SKULLE TRIVAS I WOOKENS HEMLAND THAILAND!! DET MÅSTE NOG BLI SÅ NÅGON GÅNG.

NU ÄR DET BARA 16-DAGAR KVAR INNAN VI ÄR HEMMA I KALLA NORDEN IGEN. KRAMIS..

2010-02-19 @ 12:42:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0