Blomkålssoppa





jepp, det blev det igår kväll en enkel blomkålssoppa. första gången jag åt det var jag säkert inte mer än 6 år och det serverades hos min mormor i norge. sedan dess står det alltid som välkomsmat på bordet när vi kommer och hälsar på. jag tycker mycket om blomkål så at göra en soppa utav det känns naturligt. min mormors soppa görs säkert helt annorlunda än vad min görs men smaken är inte så olik i alla fall.


jag har själv mixat ihop en väldigt lättlagad och enkel blomkålssoppa, på den tiden då jag bestämde mig för att börja laga det var jag inte lika ambitiös som nu=) men den smakar precis så som jag vill!



blomkålssoppans ingredienser:

  • ett blomkålshuvud
  • smör
  • mjöl
  • mjölk
  • ev. lite grädde
  • vatten
  • salt, svartpeppar och vitpeppar

 

så här gör du soppan:


du väljer själv hur mycket blomkål du behöver, beroende på hur många personer du lagar till. ett huvud räcker till 4-5 personer. och eftersom soppan är god dagen efter med så kan man lika gärna alltid ta ett helt huvud=) skär eller bryt den i bitar inte småbitar utan ungefär så som de redan sitter klyftade. koka sedan detta tills blomkålen är lagom mjuk (inte överkokt) koka inte i för mycket vatten för att vattnet ska sedan användas i soppan som spad så smaken blir mer intensiv om det är mindre vatten.



efter att blomkålen har börjat koka kan du direkt sätta igång med redningen till soppan. detta är i princip bechameksås. häll smör i en lite större kastrull gärna i teflon så att det inte bränner fast så lätt. ca 50g smör när det har smällt och börjar puttra tillsätt ca 3 msk mjöl medans du rör med en visp. häll direkt i mjölken, till en början ca 3-4 dl så att allt blandas. rör konstant och känn efter när det börjar tjockna och då tillsätter du ytterligare 2-3 dl mjölk beroende på hur mycket sås du vill ha. jag försöker att inte ta för mycket mjölk och istället späder ut med vatten så att det inte blir för mättande. fortsätt att röra medans du saltar och pepprar. här behövs ganska mcycket salt och peppar för att få smak. och den bestämmer du själv.


   
nu är det dags att tillsätta vatten från blomkålskoket. ta ara kastrullen och häll direkt över i redningen, lite i taget så att soppan inte bli för lös. när blomkålen är klar häll över dem ev mer av vattnet och mosa dem lite lätt med vispen så att de blir både små små bitar och lite större. om du önskar lite fylligare smak så kan du här tillsätta en skvätt grädde. låt soppan koka ca 5 min och smaka av tills du är nöjd. sen är den klar att servera.



färdig:




en väldigt enkel soppa som passar perfekt en mysig söndag framför tv:n. och man blir mätt.
hoppas bara nu att ni med gillar blomkål=)

smaklig måltid!

//TopChef





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0