Kycklinggryta a la Cathi

titta vad jag fick!



mycket gulligt=)

såååååå gott blev det i förrgår när jag bjöd mina kära tjejer på en matbit hemma hos mig. grytan var lite krånglig i början tyckte jag hehe (älskar min teflon panna) jag hade nog inte oljat in den tillräkligt som jag har hört att man måste=) så kyckling bitarna fastnade lite och den blev satans varm överallt så lite brännskadad blev man ju, men den kommer att bli bättre, 1 gryta i veckan å den är inkörd på en måndag!

efter att grytan var klar fundera jag faktiskt på om den inte blir bättre i min vanliga panna där jag brukar göra den hmm...? eller så var det bara för jag vart lite små sur när jag brände mig=) vad tror ni hehe.

fler grytor ska i alla fall definitivt göras, har några ideér på vad som skulle kunna bli bra, sen måste jag självklart med testa en klassiker som kalops.

 

detta behöver ni till grytan:

  • kyckling filé 2-3 stora bitar (till 4 port)
  • 1 gul stor paprika och en röd
  • 1 stor gul lök
  • 3 dl milda mat 15% (tycker den är bäst)
  • 1 halv burk creme fraiche paprika&chili
  • kinesisk soja
  • kryddor: salt, svartpeppar, timjan, paprika pulver, canyennepeppar, vegeta, chili pulver
  • pasta tagliatelle



gör så här:


börja med att sätta på en stor kastrull med vatten till pastan. skär sen den upptinade kyckling filén i medelstora bitar ungefär 2 cm runt om. (smaksak) värm upp grytan eller stekpannan stek kycklingen i smör och olivolja (tips från pappa) krydda med salt, peppar och vegeta.



rengör och skär paprikorna i lika stora bitar och löken i mindre klyftor, tycker det är gott när man känner av grönsakerna. när kycklingen är så gott som klar lägg i grönsakerna, ringla över lite mer olja så att det inte blir torrt. när allt fått en fin yta tillsätt lite vatten och resten av kryddorna ev mer av salt och peppar. låt puttra lite. häll i pastan för kokning. när grönsakerna har mjuknat tillsätt lite mer vatten så att det blidas lite fond, detta gör att det blir lite mer sås och inte allt för fett. häll sedan i creme fraichen och matlagningsgrädden och rör om, låt koka upp på svag värme ca 5-10 min. häll i lite soja för att få en fin färg. smaka av och bestäm om det behövs mer kryddor. sen är det klart!



denna rätt passar även till jasmin ris men den gör sig allra bäst till tagliatelle pasta! jag serverar den också alltid till en god grön eller grekisk sallad njam!

i falla att du vill fylla ut grytan ytterligare ta med champinjoner och zucchini med, blir gott. jag får klara mig utan champinjonerna av olika anledningar=) typiskt hehe.

och kom ihåg att kryddningen avgör grytan, som i alla mina rätter hehe är en riktig kryddnazist=)


titta så gott det ser ut=)



och självklart mest mat på min tallrik=)





lycka till nu och smaklig måltid!

//TopChef


Kommentarer
Postat av: Bella

Då får väl jag vara den första som kommenterar detta inlägg. Maten var helt underbar! Gjorde den själv förra veckan och den blev i princip lika god som din :D Den lär jag laga i veckan igen, tur att man har en sambo som älskar mat o äta lika mycket som en själv=)



Du visa aldrig vad du fick i present:P



Puss på dig gumman

2009-11-17 @ 13:41:49
Postat av: cathi

hehe tjoho en kommentar=)



vad bra att du kommer att göra den till en 1 gång i veckan rätt precis som jag=) jaaa eller hur man vill ju inte äta själv ihih



förslåt jag ville inte visa för mkt bara utsidan av saker men muffinsen fick va me=)



puss på dig!

2009-11-17 @ 15:42:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0