Kladdkaka

det blev lite sött med efter maten, det bara måste man ju ha=) gjorde en super god kladdkaka som jag gjort några hundra gånger hehe, kan inte få nog. den är platt, har hård krispig kant och är mjuk innuti precis som jag vill ha den!




kakans ingredienser:

  • 2 ägg
  • 3 dl strösocker
  • 1 1/4 dl smör
  • 1 1/2 dl vetemjöl
  • 4 msk kakao
  • 1 1/2 tsk vaniljsocker
  • kokos
  • ströbröd
  • florsocker

gör så här:

smält smöret i en kastrull, vispa ihop ägg och socker poröst i en bunke. tillsätt de övriga ingredienserna mjöl, vaniljsocker och kakao rör med en slev. till sist häll i smöret och rör om till en len smet. smöra en bakform (gärna en rund med avtagbar kant) häll på rikligt med ströbrd så att det blir jämt, häll sen på lite kokosflingor som ger en god smak. häll i smeten i formen och försök att jämna ut den så gott det går in med den i ungnen och låt baka i ca 25-30 min. ta ut och låt svalna sila sen florsocker över som ganering.





tips! jag kollar alltid hur kakan ser ut efter 20 min ungefär för det finns inget värre än en kladdkaka som inte är kladdig! det vill ingen ha hehe=) jag har börjat lära mig knepet nu, när toppen har blivit fast då är det dags att ta ut den. servera med vaniljglass super gott.

smaklig måltid!

//TopChef


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0