Mustig grönsakssoppa

hej hej!

idag har det varit fullt upp hehe, stor tvättning och barnvakt har jag varit till min kära systers gullunge=) jag hann i alla fall med att laga något till lunch vilket är väldigt ovanligt att jag lagar eftersom jag annars aldrig är hemma då. det blev en mustig grönsakssoppa eller vad man ska kalla det hehe. detta har jag skrivit om tidigare och då sa jag att det är riktigt bra mat om man vill gå ner i vikt. en bra blandning av nyttiga råvaror som kokas och innehåller inget fett, kan det bli bättre eller?=) det är också en sådan rätt som man borde äta en gång i veckan för att ränsa magen lite hehe.

soppans ingredienser:

2 stora morötter
2 paprikor helst grön och röd
2 gula lökar
gröna ärtor ca 400 g
3-4 små potatisar
3-4 klyftor vitlök
3 dl passerade tomater
6-7 dl vatten, 
kryddor: salt, grovmalen svartpeppar, vegeta
lite olivolja

gör så här:



finhacka alla grönsaker och fräs de i en stor kastrull (gärna teflon) med en rejäl skvätt olivolja. fräs ca 5-7 min och på med alla kryddor (snåla inte) till sist tillsätt de frysta ärtorna, tomaterna och vattnet och rör om.


 
låt koka upp, sänk sedan värmen och låt koka under lock i 20-30 min. servera med vit brytbröd eller vitlöksbröd.





så där ja! de ser inte jätte gott ut kanske, det är ju ingen plankstek direkt=) men det smakar väldigt bra. detta blev det till lunch och det finns fortfarande kvar till 4 till luncher hehe=) det är ett stor + när rätter räcker till fler än en gång!

hoppas det smakar!

//TopChef


























Kommentarer
Postat av: Bella

Mustig grönsakssoppa=GRASAK på bosniska:P

Den är så goooooooood!

2009-12-02 @ 23:05:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0