Potatis-grönsaksbädd med smak av timjan tillsammans med fetaost kyckling.

här kommer receptet på den smarriga fredagsmys-rätten som jag gjorde till familjen i fredags. enjoy!


ingredienser till rätten:




detta behöver du köpa:

  • Kycklingfilé av god kvalite, räkna med 1 per person
  • 10-12 potatisar
  • 3 paprikor olika färger
  • 1 zucchini
  • 2-3 rödlök
  • ett paket fetaost (gärna en mjuk sort)
  • en burk kesella
  • olivolja (massvis)
  • kryddor: timjan (massvis) salt, svartpeppar, vegeta, rosmarin  


och så här gör du:

börja med att sätt ungen på 220 g, skala potatisen och sen skiva den i lite tjockare klyftor ex: halva sen halva igen sen halva på längden. klyftan ska alltså delas på mitten. sen fördelar du den i en stor ungnsform gärna teflon. häll på mycket olivolja, nyttig olja=) sen på med salt, peppar och massor av timjan. blanda runt och in i ungen. detta ska stekas i ca 15-20 min, under tiden finputtsar du kycklingfiléerna och saltar och pepprar dem rejält, det ska vara hela filéer. dessa steker du i en het panna i lite olivolja och smör tills de får fin färg på bägge sidorna. kyckligen ska inte bli helt klar innuti utan det gör inget att den fortfarande är lite rosa.




kycklingen lägger du sedan på en tallrik för att svalna lite. nu är det dags för grönsakerna som alla ska sköljas och ansas. skär alla i ganska stora bitar, tycker jag är godast=) sen när 15-20 min har gått tar du ut potatisen och häller på alla grönskaker utom löken. häll på mer olivolja och alla kryddor + vegeta. in i ungen igen i ca 20 min till.




nu är det dags att göra kesella och fetaoströran!

mosa ner fetaosten i en skål häll i kesellan, försök att röra ihop så mycket det går. krydda med salt, svartpeppar och rosmarin som blir bäst om du maler den lite.




sen så snittar du kycklingfliéerna lite 3-4 hack så att den lättare steks i ungen och så att röran får komma in=)
ut med potatis och grönsaksbädden och lägg på rödlöken och ev krydda mer och kanske lite mer olivolja om du gillar det=) placera ut filéerna över och sen på med röran ett rejält täcke ska det vara! in i ungen igen och låt steka i ca 15-20 min till på lite högre värme 250 g eller mer. håll koll på det så att inte potatisen bli för stekt och ta ut och skär i kyckligen någon gång.

så här ska det se ut:






och så här ser en perfekt tallrik god mat ut!

detta är skit gott smakerna kompleterar varandra ljuvligt hehe=)


ingen sås eller sallad behövs utan det är så pass mycket grönt i rätten och lite sås blir det av olivoljan mums...

lycka till och smaklig måltid!

//TopChef


Kommentarer
Postat av: Bella

Detta är precis vad jag älskaaaaaaaar!

Ska ta o göra det efter norgeresan :D

2009-10-27 @ 16:07:40
Postat av: cathi

jag meeeee hehhe=) japp det får du ta och göra. weeeeiii norge snart hiihh

2009-10-27 @ 18:52:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0